Преобличането в национални или аристократични одежди е трайна част от „въдичките“ за туристи в Азия. В Япония момичета с умели движения те превръщат истинска гейша, дори те снабдяват с чорапи с пръсти, за да можеш да ситниш с дървените джапанки.
На всяка от спирките на Великата китайска стена (и не само) има цял гардероб от реквизити и костюми, с които да позираш за снимка до живи коне или камили. Продължавам да се чудя как са качили животните там.
Шофьорът е с бели ръкавици и държи до себе си шампаниера с лед и на всеки светофар е готов да освежи напитката, която ти е сервирал за добре дошла. Покрай прозореца се ниже неистовият трафик на мегаполиса, но в купето звучи класическа музика.
Тиха задна уличка, наниз от малки магазинчета. Спираме пред едно и група момичета се втурват към мен, както монтьорите от Формула 1 наобикалят болида, когато влиза в бокса за смяна на гуми.
Отвеждат ме в малка зала и на оскъден английски (предимно с ръце) ми дават знак да си избера тоалет. Действие повече от трудно, защото дрехите сияят с всички цветове на дъгата. Изненадвам се, че липсва жълто. Оказва се, че този цвят е резервиран за кралските особи.
Посягам към пола в светлосиньо и розово и мигом към нея добавят подходящи аксесоари. Собственикът, който изглежда малолетен, макар да е в строг костюм от три части в жегата, започва да ми разкрива тайните на тайландския национален костюм.
Оказва се че и в древен Сиам, също като при нас са се „разписали“ разнообразни племена и народи, а уж ние сме били на кръстопът. И всеки е оставил отпечатък със своите традиции, обичаи, вярвания.
Те не са просто мода, а въплъщават ценностите, вярванията и историята на сиамския народ. Той ги носи с гордост по време на фестивали, церемонии и важни житейски събития като сватби или Дена на майката и бащата. И обогатява преживяванията на туристите.
От VI до XIII век кралството Дваравати е оказало силно влияние върху националните одежди. В резултат на това тайландската мода е повлияна от индийската, включително с превръзките за бедра, златните огърлици и металните колани.
Периодът Аютая е диктувал тенденциите в Централен Тайланд в продължение на почти 200 години, като жените са носили дълги до глезена прави поли. Най-познатата и популярна част от традиционното тайландско облекло продължава да е много дълга и тясна пола (наричана фа син), която се състои от три части, изработени от един и същ материал, но най-често се използват две или три вида плат, които се различават по цвят и шарка.
Докато две момичета пристягат дългата до глезените пола, друга девойка ми нахлузва сабай, блуза, подобна на шал, която покрива едното рамо и виси до земята. Казват ми, че тази комбинация се смята за официален тоалет и се нарича сивалай.
Предупреждават, че пред храма Ват Арун трябва да събуя сандалите си, но това си го знам от други пътешествия в Азия.
Същите ретро-коли ни откарват до Храма на зората, завладяващ декор за незабравими снимки. Светилището е разрушавано и достроявано от 1569 до 1767, кацнало, както почти всичко важно в Банкок, на брега на величествената река Чао Прая.
Стенописите разказват житието на крал Рама Втори, издигнал централната статуя на Буда, на Рама Пети, както и на принц Сидхарта. Кулата с височина 82 метра е в традиционния кхмерски стил и се смята за най-почитаната сграда в целия храмов комплекс. Стените й изобилстват от изображения на митични герои и сцени от живота на Буда.
Казват, че Храмът на зората е изумително красив при първите слънчеви лъчи, но аз го видях по залез откъм Чао Прая ривър и бе наистина забележителен. А от фотосесията с костюм като тайландско принцеса със сигурност ще останат най-хубавите ми снимки от Банкок.
Същия следобед отидохме „на гости“ и при истинска потомка на кралското семейство, но за това – друг път